Alla inlägg den 14 januari 2011

Av Mattias - 14 januari 2011 10:13

Hjältar från barndomen!

Äntligen så skulle jag få tillfälle att bevista en konsert med powermetal ikonerna Helloween om än 20 år senare. Nåväl det var faktiskt en höjdarkonsert. Fördelen var att man kunde stå lugnt och lyssna med en öl i handen det hade man inte gjort om man hade sett dem när man var liten.


Det första som slår mig är trots att vokalisten Andi Deris styr skutan tryggt och säkert så saknar jag Michael Kiskes stämma i alla de gamla låtarna. Deris kämpar med att nå tonerna men det går inte att gömma att både tiden och låtarna gör det hela lite svårare för honom. Nu har jag i och för sig inte sett Kiske uppträda så jag vet inte hur han tacklar tidens tand. Efter ett par öl bryr man sig inte om det utan är bara glad att få uppleva alla gamla ’örhängen’ som det bjuds på.

Låtar som ’Eagle fly free’, ’March of time’, ’Keeper of the seven keys’ och ’Future world’ är tidslösa powermetalklassiker så är det bara och det är svårt att inte förlora sig själv I dem totalt.

Inledande ’Are you Metal?’ från det senaste albumet ’7 sinners’ är brutalt hård och en fruktansvärt bra inledning på spelningen. Avslutande ’Dr Stein’ är en klassiker av rang trots att det nu är mer än märkbart hur ansträngd Deris är efter setlisten.


Tyvärr kunde jag inte ha med min systemkamera på plats så åter igen fick jag nöja mig med min Canon G7:a.


Spotify: Helloween



   


         

Av Mattias - 14 januari 2011 09:19

W.A.S.P – The crimson Idol (1992)

  

Gruppens femte och kanske mest framgångsrika album någonsin, #47 på Billboard. Det var meningen att detta skulle bli sångaren Blackie Lawless första soloalbum, och spelades in som så,  men valde efter en kampanj från W.A.S.P fans att göra det till en grupprelease.

The crimson Idol är ett konceptalbum som kretsar runt tonåringen Jonathan som är ett totalt misslyckande enligt sina föräldrar och som gör karriär som rockmusiker för att vinna deras gunst.  ’The rise and fall of the rock star Jonathan Steel’.

W.A.S.P består vid denna tidpunkt av bland annat Bob Kulick, storebror till Bruce Kulick som var lead guitarist i gruppen Kiss under några av sina framgångsrika år. Störst intryck, förutom låtsnickrandet gör dock batteristen

Albumet tog bandet tre år att färdigställa.


Spotify: W.A.S.P – The Crimson Idol


Kolla in: Spår 8 – The Idol

Tidigare månad - Senare månad
Ovido - Quiz & Flashcards